Onze School

Imperator Martial Arts is een school voor Indonesische vechtkunst en nog veel meer.  Opgericht door Pak Derby Haagsma is onze missie vechtkunst voor iedereen toegankelijk te maken.

Het Kuntao Silat, Pencak Silat en Kempo Silat zijn als drie loten van dezelfde boom waarvan de wortels in Indonesië liggen. Pencak Silat is een verzamelnaam voor de meer dan honderd verschillende Indonesische vechtkunsten die op de honderden verschillende eilanden zich gevormd hebben, elk gekleurd door de lokale cultuur. De Kuntao Silat is verwant aan de zuidelijke stijlen van de Kung Fu of Gong Fu zoals die door Chinese handelaren naar Indonesië gebracht werden en zich vermengden en ontwikkelden tot de Kuntao.

Het Kempo Silat ontstond toen na de onafhankelijkheidsoorlog Indonesische en Indo-Europese repatrianten hun cultuur naar Nederland brachten, en zo draagt de Kempo Silat sporen van de Indonesische Pencak Silat en de Chinees-Indonesische Kuntao.

Paatje Haagsma (6e Dan) is geboren in Jakarta in 1962. Als achtjarige jongen kreeg hij al les van sigung René Kraft van Ermel, nadat zijn vader hem de beginselen van de pencak silat had bijgebracht. Sigung René Kraft van Ermel (10e Dan) leerde het Kuntao Silat van Lo Ban Teng en Djie Sau Fu in Semarang en Jakarta en gaf dat door aan zijn leerling.

Later kwam pak Derby Haagsma in aanraking met het Kempo Silat dat ontwikkeld werd door Carel  Faulhaber (2 november 1923 geboren te Semarang, Java) en zijn leerling Gerard Meijers. In Nederland vormden technieken uit de jonge Kyokushinkai inspiratie voor de verdere ontwikkeling. Het Kyokushin karate is ontstaan in Japan als een zeer harde karatevorm gericht op het full- contact (wedstrijd)gevecht. Het was Ad Jiskoot die de stijl verder  ontwikkelde door de technieken korter en harder te maken. Een gevecht moest beslecht kunnen worden in twee of drie korte gerichte stoten,  trappen en worpen. Of zoals Gerard Meijers het bekende gezegde ‘Een  vermeden gevecht is een gewonnen gevecht’ uit de Karate uitbreidde met ‘maar als het niet anders kan, vernietig hem dan.’

Kuntao Silat, Pencak Silat en Kempo Silat zijn een spel. Een spel dat bestaat uit de sport (olah raga), de zelfverdediging (bela diri), de kunst (seni) en de levenshouding (mental spiritual). Hoewel elke beoefenaar accenten aanbrengt, is ze niet compleet als één ervan verwaarloosd wordt.

Het spel is niet beperkt tot een Indonesische oorsprong, maar vormt een traditie in zichzelf. Dat betekent dat iedereen, met welke achtergrond dan ook, welkom is om het spel te leren. Echter iedereen legt dezelfde gelofte – janji – af:

Vergeet nooit dat je ooit zonder band of diploma een eerste voet op de mat hebt gezet. Daarom reiken we elkaar de hand om vooruit te komen, ongeacht je graad of ervaring.

Wat we doen in de dojo, blijft in de dojo. Technieken gebruik je alleen buiten de dojo als je leven of dat van diegene die je liefhebt in gevaar is.

Ooit begonnen als sportvereniging is Imperator Martial Arts gegroeid tot een stichting die naast de Indoneische vechkunsten ook Taekwondo, Braziliaans en traditioneel Jiu-Jitsu, weerbaarheids- en conditietraining en vele andere sporten toegankelijk maakt voor iedereen. Sifu Ronald Rietveld (5e Dan Kempo Silat) en paatje Derby Haagsma (6e Dan Kuntao Silat) zijn de hoofdleraren van de school.

Derby’s Dojo is het thuis van Imperator Martial Arts. Hier is iedereen welkom.

In ons huis doen we onze schoenen uit en laten we de wereld buiten. Wederzijds respect hebben we voor elkaar. Voordat we de mat betreden groeten we  – hormat – uit resepect. we groeten de leraar – hormat – en ons huis.

Imperator Martial Arts: Vriendschap door sport, vaardigheid door kunst, gesterkt door uitdaging.